Sunday 27 January 2013

Atasi masalah 'SELULIT' (Natural way)

Assalamualaikum dan Hello!


Ehh, dah hari Isnin. sedar tak sedar, dah nak masuk Februari dah. Cepat kan masa berlalu?

ohh! (dah start merepek dah). So... the thing is... perempuan dan selulit. I meant.. seriously?
Really sis... perempuan dan selulit ibarat air dan minyak. Kalau dah ada kakak-kakak yang fobia ngan selulit, komfem dah pengsan. Yelah.. selulit tu.. musuh ketat okay.
Saya rasa... semua orang pun tau kan selulit tu apa?(perempuan terutamanya).
So, bagi sesiapa yang ada 'ter'simpan selulit ni.. boleh lah gunakan cara ini untuk menghilangkan nya. *In shaa ALLAH*.

Dah,dah. Apa tunggu lagi? jom!


  • Urutan
Gunakan campuran minyak seperti rosemary, badam dan bunga matahari untuk disapukan ke tempat selulit tersebut, dan Urut! 

Minyak yang tercatat tadi tu boleh memecahkan selulit tersebut. Tapi, kena kerap urut di tempat kejadian tersebut tau. Urutan yang kerap dapat meningkatkan pengaliran limfa badan bagi mengelakkan dari pembentukan selulit pada masa yang akan datang. Selain itu, massaging boleh menghilangkan stress! percaya atau tidak, cuba dahulu! :)


  •  Senaman
Kerapkan dan rajinkan diri u alls untuk melakukan senaman fizikal. (Fizikal tau, bukan mental). Selain daripada dapat memecahkan lemak, juga dapat mencergaskan badan-badan kita. Cerr try senaman ringan seperti skipping, jogging, ataupun sit-up. 


  • Madu+Lemon
Yang ini, kira best home remedy juga lah. So, cara nya... u all kena campurkan madu dan lemon ke dalam air suam.:) 


  • Kopi
Hah! sepa kata yang kopi ni banyak keburukan? Excuse me... jangan terover negatif tau. Tidak semua benda mempunyai keburukan. Macam kopi, kopi juga boleh digunakan bagi menghilangkan selulit tau. Cara nya ... u all kena ambil SEDIKIT serbuk kopi, dan campurkan ke dalam losyen pelembap (a.k.a moisturizing lotion) tak kira lah brand apa, yang penting berfungsi sebagai LOSYEN PELEMBAP tau. Lepas tu, ambil campuran tadi , sapukan ke kawasan selulit tersebut, selama SATU MINIT SEHARI.Lepastu, boleh cucikan dengan AIR SUAM. ^.^


  • Garam Laut
Rendam diri u all ke dalam larutan garam laut yang dicampurkan dengan air dapat mengurangkan pembentukn selulit tersebut. Lakukan cara ini selama 20 minit. 


  • Air
So, seperti u all tahu.. badan perlukan air. Saya sarankan agar, u all minum sebanyak 8-10 gelas (sekurang-kurangnya) dalam sehari. Dapat mengelakkan pembentukan selulit.


  • Diet 
Banyakkan ambil buah-buahan dan sayur-sayuran yang kurang kalori dalam pemakanan seharian kita.



Perkara yang perlu DI ELAKKAN!!


  • Pil / Jamu
Seriously girls.. Jangan sesekali terpedaya dengan iklan-iklan di tv. Jangan ambil pil / jamu (ataupun sewaktu dengannya) kerana pasti! ada kesan sampingan. Walaupun , diorang say.. TIADA. who knows kan?

  • Kopi dan Rokok
Elakkan dari MINUM kopi, dan meghisap rokok dan kurangkan pengambilan makanan yang bergaram.

  • Benda-benda SEJUK
Actually, pengambilan benda-benda sejuk seperti ICE CREAM ni tidak bagus tau untuk selulit u all. So, kalau nak pun,u all kena ambil benda-benda sejuk (diatara SUHU bilik) daripada ambil makanan yang ber ais-ais ni. 

So,,, Selamat Mencuba dan  Selamat berhari Isnin. ^.^ bye guys!

❤Terima kasih kerana sudi singgah!❤

No comments: